Chat

Takaisin keskustelualueelle | Vastaa viestiin

Jääkaapin siirtäminen

Eki-Petteri kirjoittaa 19.7.2010 09:19
Viime kesänä Palstatie 4:ssä oli tulipalo, joka sai ilmeisesti alkunsa asunnon jääkaapin koneistosta. Paloa seuraavassa Koassi-lehdessä sanottiin, että jääkaapin takapuoli tulisi imuroida kerran-pari vuodessa tulipaloriskin minimoimiseksi.

Tiedustelisin nyt, onko kukaan oikeasti tehnyt tätä ja, jos olette, miten ihmeessä saitte jääkaapin siirrettyä? Meidän jääkaappimme on tyhjänäkin niin raskas ja tiukasti kolossaan, että pelkään hajottavani sen, jos yritän väkisin kiskoa.
olihan se painava kirjoittaa 19.7.2010 10:05
Itse imuroin kämppikseni muutettua jääkaapin alta ja kyllähän sitä pölyä ja likaa sieltä löyty. Itse olen 50kiloinen tyttö joten jos minä jaksan sen yksin siirtää niin uskoisin että se usemmilta onnistuu. Olihan se vähän painava mutta pikkuhiljaa hivuttamalla sitä saa liikutettua. Vaikeinta oli aluksi saada se liikkumaan, sillä jos sitä ei ole liikuteltu useaan vuoteen se jämähtää lattiaan kiinni. Aluksi tarvitaan jonkinlainen alkuriuhtaisu mutta sen jälkeen se liikkuu jo helpommin.
5 vuotta KOASsilla, 3 eri asuntoa kirjoittaa 19.7.2010 11:52
En ole kertaakaan.

En jaksa yksin, jenkkikaappi on liian painava. Kaiken muun olen kyllä aina tehnyt (siis siivoan jopa altaiden hajulukot säännöllisesti ... pitkä tukka, joten menevät tukkoon ....).
Niinpäniin kirjoittaa 19.7.2010 19:24
Edellisessä Koasin asunnossa oli jenkkikaappi, jonka sai helposti liikutettua pois kolostaan. Sivuilla oli hyvin tilaa, että helposti nitkutteli suuntaan ja toiseen jääkaapin pois kolosta imurointia varten. Nykyisessä asunnossa jääkaapin molemmille sivuille jää ehkä 2 mm vapaata tilaa, kaappi on iso ja sitä ei mitenkään saa itse sieltä pois. Kokeiltu on: toisella puolen vastassa oleva vaneri-mikälie vaan pullistelee jos kaappia yhtään liikuttelee.

Pölyä on kaapin takana varmasti valtavan paljon, jo kaapin alla olevat pölykertymät ovat melkoiset. Edelliset asukkaat eivät olleet viitsineet juuri siivoilla...

Suosittelisin kuitenkin sitä jääkaapin takaosan imurointia säännöllisin väliajoin, ei sitä turhaan kehoteta tekemään. Ei kannattane odotella tulipaloon asti... Taidankin itse kysyä huoltoyhtiöstä saisiko heiltä jonkinlaista apua tuohon siirtoon :/
Omppu kirjoittaa 19.7.2010 23:13
"Onneksi" meidän kaappi tönöttää tossa keskellä lattiaa.. Jalat tosin tuppaa irtoomaan kun liikuttelee.
-- kirjoittaa 19.7.2010 23:21
Noniin nythän tajusin myös jotain hyvää siinä että jääkaappi on melki eteisessä, saapahan liikuteltua sitä kun ei ole hienosti kolossaan :)
Aku Talikka kirjoittaa 21.7.2010 15:29
Jääkaappia on toisinaan hankala siirtää, kun se painuu lattiaan kiinni. Mutta tähänkin arkipäivän fysiikka auttaa. Irrotetaan yksi kulma kerrallaan lattiasta, niin vetäminen helpottuu. Joissakin jääkaapeissa on muuten pyörätkin takana. Vaikka jääkiekkomailalla onnistunee ulottua takanurkkiin jääkaapin alle, tai jollakin muulla ohuella ja kestävällä kangella. Vipuvarsi oivasti irrottaa jalat lattiasta. Imuroida pitäisikin tässä asuntojen kaappeja. Hyödyntäkää naapureita, jos on monta kaappia menossa, lainatkaa kesäaikaan vähiä elintarvikkeita varten naapurin kaappia ja tehkää yhteistyötä. Kaappi kannattaisi ottaa pois seinästäkin, jos kukaan ei sitä tarvitse muutamaan viikkoon.
r kirjoittaa 26.7.2010 00:25
Joo ja uunin tausta on myös siivottu. Niin solusta jossa asuin kuten myös tähän yksiöön muuttaessa. Lainasin äitiäni apuun.
kuaappi kirjoittaa 26.7.2010 00:36
Sillanpäässä on jääkaapit omassa syvennyksessään eräänlaisella "korokkeella". Pari kertaa olen karskina ukkona kaapin nostanu alas, ja melko lailla otettiin sen kanssa matsia.
Nipo kirjoittaa 26.7.2010 09:36
Juu, syvennyksessä korokkeella oleva kaappi tarvitsee kyllä 2 nostajaa. Ja mikä kummallisinta, kaappia ei saa sulatettuakaan nostamatta pois, koska töpseli on piilossa kaapin takana... Näin Roninmäessä.
Viisaat insinöörit kirjoittaa 26.7.2010 13:18
Viisaat insinöörit suunnitelleet .. mahtavat olla näitä kädettömiä uusia AMK-inssejä?

Todella järkevää suunnittelua.

Rantapellonpolun soluyksiöiden keittiö oli kanssa täydellistä huippusuunnittelua. Eli se oli tarkoitettu uusavuttomille rikkaille opiskelijoille, jotka hakee Visalla eineksiä kaupasta tai tilaa pizzan. Kummallekin oma jenkkikaappi, oma mikroaaltouunitila, tila tiskikoneelle. Mitä muuta opiskelija voi tarvitakaan?

Tilaa (komeroita) kuivaruokatarvikkeille, astioille ym. ei ollut ( 2 hyvin pientä yläkaappia, 1 alakaappi, 1 vetolaatikosto - siis KAHDELLE IHMISELLE TASAN).

Muuttivat sentäs toisen jenkkikaapin pois ja pistivät tilalle komeron, jonne voi laittaa tarvikkeita, eli 2.5 hyllyä per nokka tuli lisää.
Viisaat insinöörit2 kirjoittaa 26.7.2010 13:21
Ja jäi siis kirjoittamatta, että tiskialtaita ei ole. On yksi pikkuallas ja sen takana naurettava pieni allas, jonne ei mahdu yhtään mitään... "reikä".

Työpöytää (jos joku hullu nyt salaattia vaikka tekisi) on ruhtinaalliseet 20 cm lieden vieressä. Siinäkin tietysti se rako lieteen, eli kaikki putoaa lieden ja seinän väliin.

Mutta nykyopiskelijan ostaa salaatinkin eineksenä..... ja syö sen kertakäyttöastioista.